tisdag 16 december 2008

Två osmickrande drag

Jag har upptäckt två osmickrande drag hos mig själv.

1. Jag är en rutinmänniska. Okej, jag gillar att äta olika pizzor varje gång, hyra nya filmer, äta olika mat varje kväll och så vidare. Men jag trivs bäst med att lägga mig ungefär samma tid och kliva upp samma tid varje dag. Äta frukost prick klockan 7, lunch 12.30. Jag gör samma saker varje morgon i samma ordning och det får mig att känna mig trygg. Orutin stressar upp mig. I denna värld när allt ska vara så flexibelt och originellt, hur kul är det att säga "Jag är en rutinmänniska"? Inte kul kan jag meddela men man får heller inte ljuga.

2. Jag tycker om listor. Jag gillar ordning. Jag har alltid en handlingslista när jag shoppar och nästan varje dag gör jag en "att-göra-lista". I min handväska ligger en julklappslista och en önskelista. På min dator har jag min budget, prydligt ordnad i perfekta rader. Den ser förövrigt likadan ut varje månad (rutinen?). Jag har en lista över i vilken ordning jag ska lära mig Hindi samt hur jag bäst ska bygga upp min by på Tribalwars.se. Jag tror att det beror på två saker. För det första gillar jag såklart att göra själva listan för jag tycker om att tänka ut, kategorisera och ordna till. Men det jag gillar allra mest är att stryka saker. Det är som att kasta saker. Jag har inga problem med att kasta saker (förutom mat för det är det dödsstraff på hemma hos mig i princip). Det är något otroligt befriande över att kasta saker/stryka något från en listan. Det är som att en sten lyfts från hjärtat.

Nu ska jag därför delge er två av mina fantastiska listor. Nykomponerade, just för er mina kära läsare.

Mat jag tänker lära mig tycka om (utan inbördes ordning):

- Rå lök (pågående)
- Senap
- Blomkål (pågående)
- Spenat (pågående)
- Kikärtor annat än i hummus och grytor
- Äggröra
- Paj
- Selleri (denna förbannade grönsak..)


Mat jag är stolt över att ha lärt mig tycka om:

- Lök i alla andra former än rå
- Lever
- Avocado
- Stark mat
- Chillipulver
- Broccoli
- Kaffe

1 kommentar:

Niklas sa...

Tycka om mat, ska det vara nåt? =P Jag klarar mig bra på pasta, pizza och köttbullar. =)


För övrigt låter det skrämmande likt mitt liv. Listor är mitt liv. Att åka nånstans längre än en dag utan att lista vad som ska tas med, det går inte för sig.