onsdag 10 december 2008

Man måste vara snäll mot farbror blå.

I helgen stoppade farbror polisen mig och Armando på hans motorcykel. Jag förstod direkt att det skulle bli problem för det blir det alltid när man är utlänning.

De tittade såklart på hans körkort och längst ner på körkortet fanns det en pytteliten text som sa att om man hade ett körkort av den här typen måste man ha ett rött "L" fram och bak. Varför är det ingen som vet. Tyvärr var det inte så mycket att tjafsa om eftersom det stod klart och tydligt och vi inte hade något "L". Men så sa en av farbröderna att det var okej om det var så att han övningskörde med mig. Då langade jag hastigt upp mitt körkort och pekade på EU-loggan och hävdade med allvarlig min att det var ett internationellt körkort. Det är märkligt vilken fantastisk effekt EU-loggan har på alla myndigheter här i Indien. En slags skräckblandad förtjusning typ. Okejdå, sa karln och jag trodde att han skulle släppa oss. Men icke sa nicke.

Den andra hävdade att vi hade kört mot enkelriktad fil och det hade vi också. Grejen var bara den att vi följde efter en hel familj som också körde emot enkelriktat. Det enda som hände dem var att de blev tillsagda mitt i trafiken. De fick inte ens köra åt sidan! Men oss skulle de banne mig ha 200 Rs av bara för det.

Det måste ha varit någonstans här jag tände till. Jag tror aldrig att jag har skällt så mycket på en människa som på de där tre polismännen. Jag kallade de både det ena och det tredje där vartannat ord bestod av "Idiot", vart tredje av "korrupt" och vart fjärde av "rasist".

En av poliserna hade redan blockat upp sitt block och börjat skriva ut ett kvitto på bötern. Men när jag kommit halvvägs ändrade han sig hastigt.

"Okej, visst, men nästa gång ska du vara snäll, hör du det? Jag tar inte mutor och jag är inte rasist dessutom är jag kompetent i mitt jobb. Okej? Jag hoppas att du förstår det. Hejdå."

Mmm, jag ska försöka..
Med det löftet hoppas jag på att det ändå finns en julklapp eller två till mig.

1 kommentar:

Niklas sa...

Haha, UNDERBART!!

Önskar jag hade varit där och sett det!


Du blev just dagens hjältinna i mina ögon =)