onsdag 24 december 2008

Rigor mortis

"Nu kanske jag är på hal is, men är det inte så att likstelheten går över efter nån timme så att den kan lika gärna ha varit död länge?"

Rigor mortis är latin för vad vi brukar kalla för likstelhet. Likstelhet är förlusten av en biologisk kropps normala rörlighet och plasticitet och den inträder successivt inom de första timmarna efter döden och är fullt utvecklad ca 10-14 timmar efter dödsögonblicket. Stelheten beror på att muskelcellerna i kroppen får syrebrist och därmed tar energimolekylen ATP (adenosintrifosfat) slut. ATP krävs för att muskelcellerna ska kunna slappna av. Även en stigande mjölksyra orsakar att de kontraktila proteinerna aktin och myosin binds samman till en stabil gel. Effekten av detta blir att musklerna stannar i det läge de befann sig när bristen på ATP och mjölksyrestigandet uppstod. Likstelheten försvinner när autolysen tar fart och nedbrytningen av muskelfibrer börjar.

Källa: Wikipedia men något omskriven till ett enklare format.

Efter detta har jag bestämt mig för att starta en frågelåda. Välkommen till mig med alla frågor ni aldrig vågat ställa eller sådana ni vågat ställa när ni saknat någon att ställa dem till. Jag svarar på allt för jag har tid för Google! Niklas var modig, tog steget och frågade den första pinsamma frågan. Om ni vill vara anonyma så varsågod. Föredrar ni att skriva frågan i ett mejl så använd adressen emelie.em.ek@hotmail.com.

Det finns inga dumma frågor - Bara svar man inte vet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, känns bra att ha startat en sån här rörelse! Fast frågan är om det inte är lättare och snabbare att själv googla än att skriva till dig, vänta på att du kollat och sen läsa här vad svaret är.. ;)


God jul förresten om jag har glömt att säga det!

Anonym sa...

Hej! Jag älskar att läsa om dina eskapader=) Min fråga: Vem fan är Kristi Brud egentligen? Och vad var hennes roll i hela Knutby-röran? /Lisa(Jennys kompis)