måndag 8 december 2008

Hindi

Jag har börjat plugga Hindi på allvar. Självklart har jag börjat med alfabetet eftersom jag vill kunna läsa och skriva också. Det är rätt omöjligt om man inte klarar av alfabetet. Hindi har fler tecken än vi men inte så fasligt många, runt 40-50 har jag hört dessutom är skriften helt fonetisk. Perfekt!

Jag har köpt en sån där självstudiekurs som var grymt dyr men är väldigt bra. Den har ett antal kapitel som heter knäppa saker typ "Vart ligger zoo?" och då vet man att det handlar om vägbeskrivningar och dylikt. Jag har fått kläm på vokalerna och med konsonanterna börjar det gå framåt. Jag var rätt stolt. Ända tills Armando kollade i min bok på kapitelrubrikerna och översatte varenda en sådär rätt upp och ner. Okej, han har bott i Indien i fyra år men han har banne mig inte ens ansträngt sig för att göra något. Jäkla mupp!

Nu känner jag att jag inte har nåt självförtroende kvar. Jag har alltid trott att jag har ett extremt bra språköra men nu börjar jag banne mig tvivla.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Du kan ju inte jämföra med nån som bott där i fyra år. :)

Anonym sa...

Klart du klarar det där vännen! Hitta ditt självförtroende nu igen, du är så himla bra och du kan det där! :)
Jag har ännu en vecka hemma i lägenheten. Jag hade tänkt att dra mig till sjukhuset nu, men känns så dumt att cykla in till stan nu och sen cykla upp igen om 4 timmar.. blää..