onsdag 24 december 2008

Anglofiering och råtta

Anglofiering är ett fint ord tycker jag. Det betyder typ att man stoppar in engelska ord i sitt språk eller att språket är influerat av engelskan eller något dylikt. (Rätta mig om jag har fel vilket är mycket möjligt.) Jag tyckte det var lite coolt när jag var yngre. Slängde mig gärna med en massa engelska termer med knaggligt imiterad amerikansk dialekt. Nu har det, precis som trender i allmänhet gör, slagit om åt andra hållet. Jag vill ha svensk svenska för att svenska är ett så fint språk. Det är det faktiskt! Heja islänningarna som hittar på egna ord för engelska uttryck. Nåja, jag börjar min kampanj genom att ersätta det överanvända begreppet R.I.P. (Rest in peace) med V.I.F. (Vila i frid, låter förövrigt trevligt när man säger det viff!).

V.I.F. Råttan

Idag när vi kom ner på gården för att hämta moppen så låg där en död, stor råtta. Jag har aldrig sett en råtta "i det vilda" förut, endast burråttor och då endast små, svenska råttor. Den här var brun och hade sitt högra öga halvöppet. Svansen var omkring 20 cm lång och 1 cm i diameter på det största stället. Själva råttan var väl en 15-20 cm med och vägde säkert 1 kg+. Den var väldigt fridfull när den låg där men jag var tvungen att peta på den med skon för att kolla att den verkligen var död. Det var den. Snabbobduktion: Dödsfall nyligen inträffat pga ingen likstelhet. Stackars råtta. Hoppas den får det bra i råtthimlen.

- Armando, titta! Det ligger en jättesöt råtta här. Det ser ut som den sover.
- Kom nu, nu åker vi, vi är sena.. Hrmpf!
- Men titta då, den är verkligen jättestor.

Armando glider ut på moppen tittandes åt ett annat håll.

- Är du rädd för råttor?
Inga kommentarer
- Fniss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu kanske jag är på hal is, men är det inte så att likstelheten går över efter nån timme så att den kan lika gärna ha varit död länge? Du som har tid kan väl ta reda på det medelst googling eller liknande. ;)