tisdag 20 januari 2009

Vargarna

Niklas har babblat på om den här frågan rätt länge så jag tar tillfället i akt och fortsätter. (Har förövrigt blivit väldigt mycket Niklas i min blogg nu men han har en bra blogg och är en bra kille så det tycker jag är okej. Dessutom råkar en av mina bästa vänner vara hans sambo... och hon är grym. Ännu ett skäl till att göra reklam.)

Nåväl, vargar. Tänk att det faktum att en varg som glidigt in på en människas tomt kan uppröra en hel nation. Vargen har, som det heter, inkräktat på människans revir. Vargen hotar oss och våra tamdjur. Vargen hör inte hemma bland människor.

Alla dessa påståenden stämmer visserligen. Å andra sidan, har inte vi inkräktat på vargens område under exakt alla höstmånader när det förekommer jakt på diverse djur? Att jägarna dessutom har vapen med sig gör ju att de faktiskt är ett hot mot vargen då de har möjlighet att döda den. Alla svampplockare, bärplockar, dagisungar på picknick, gymnasister på friluftsövning, joggare, orienterare, söndagspromenerare, ja i stort sett alla har nog någon gång inkräktat på vargens revir. Men när EN varg kliver in på en tomt då tar det minsann hus i helvete och sedan ska hela vargflocken utrotas och det bums!

Oj, förlåt, jag glömde bort att vi är människor. Klart att vi har rätt att klampa över på någon annans revir. Klart att vi har rätt att skjuta vad vi vill för att vi ska kunna ha en hund springandes lös i skogen i jakt på byte. Lite mera självinsikt skulle nog inte skada. Om vi vill njuta av skogen (vilket jag i varje fall vill fortsätta att göra) då kan vi inte ha denna dubbelmoral.

Och folk hävdar att vi är jordens mest intelligenta varelse? Ärligt, jag tror mer på Douglas Adams teori.

1 kommentar:

Niklas sa...

Känns som du plockat russinen ur mina varginlägg.. ;) Föruom det där på slutet. Douglas Adams vet jag inte ens vem det är, men snart vet jag.