måndag 19 januari 2009

Intressemagnet

Vad är det som gör en blogg intressant? Generellt alltså, jag vet precis vad jag tycker gör något eller någon intressant. Uppenbarligen lyckas vissa krydda till det lite extra och vips - 2000 läsare per dag. Här börjar min spekulation.

Utseende och vanor lite utöver det vanliga - Dagens exempel, Blondinbella. Jag har själv inte varit in på hennes blogg för jag känner att vi skulle kunna komma på kant med varandra redan från första inlägget. Hursomhelst, av det jag uppfattat är hon en rätt snygg ung tjej som dessutom får mingla på Stureplan och köpa märkeskläder. Vi fascineras av utseende och av att man kan göra lite andra saker än vanligt. Alla springer inte på Stureplan och då kan det ju vara intressant att läsa om hur någon annan får leva ut en dröm, eller? Jag är 168 cm lång, håret är i olika nyanser av brunt, blå ögon, lätt knubbig men med muskler, brukar handla kläder mest på H&M men emellanåt på Second hand. Jag går oftast ut på JH i Söderhamn eller på Tranan i Bollnäs. Det kostar mellan 25-100 kronor per gång och man behöver inte ligga med dörrvakten för att komma in. En rätt alldaglig, grå typ alltså. Så vem vill läsa om när jag går ut på Tranan när man kan läsa om hur Blondinbella röjde loss på SpyBar?

Pengar - Pengar fascinerar, det är bara så. Hur ofta hör du "Bill Gates var ju sjukt smart som kom på det där med Microsoft" i jämförelse med hur ofta du hör "Om Bill Gates skulle sälja alla sina aktier så skulle den amerikanska börsen krascha" eller "Om Bill Gates tappar en tusenlapp på gatan så har han tjänat igen den under den sekund det tar för honom att plocka upp den". Ett märkligt fenomen som jag tror handlar om att man kan fantisera sig bort och tänka; Vad skulle jag göra med så mycket pengar? Hur kommer jag dit? Skulle det lösa alla mina problem? Jag menar, hur många porsche får du på din kassörskelön? Inte många.

Uppträdande - Att man har sagt eller gjort något exceptionellt verkar vara en riktig magnet i bloggvärlden. Jag talar inte om något smart eller rent av genialiskt utan snarare något korkat/pinsamt/nedvärderande/äcklande. Hur många skulle vara intresserade av att läsa astrofysikerns Max Tegmarks blogg? Säkert några men inte tusentals. Han har kommit på en slags karta som nu används i all rymdforskning över hela världen. Det är genialiskt. Linda Rosing har ett antal tusen bloggbesökare på sin blogg varje dag. Hon har knullat i tv, haft ett offentligt förhållande med Sveriges kanske slemmigaste dörrvakt och dessutom har hon ingen självdistans över huvudtaget. Hon uppfyller alla kriterier. Hon är korkad, pinsam, lätt nedvärderande mot sig själv och andra och dessutom tycker jag att hon är smått äcklig. Men jävlar vad det drar bloggläsare.

Hursomhelst hörni, är det inte roligare att läsa om någon som ser ut som en alldeles vanlig Svensson och som precis lyckades hitta kärleken i livet? Är det inte roligare att läsa om en tonåring som på studiebidraget lyckats spara ihop till den där iPoden han spanat på länge? Och ärligt, gillar vi inte genier mer än utvikande, jobbiga... okej det finns inte ord men ni vet vad jag menar.

Hylla den vanliga! Vi är ju trots allt flest i det här landet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Av egen erfarenhet kan jag tipsa om följande enkla tips:

1. Synas.

2. Aktuella ämnen.


Motivering:

1. Dom dagar jag skriver flera inlägg om aftonbladet-artiklar och länkar till dom så bloggen kommer i den lilla rutan intill artikeln så strömmar det in ca 20-200 extra besökare beroende på hur intressanta artiklar jag skriver om.

2. Jag skrev om Anders Eklund (engla-mördaren) samma dag som det blev konstaterat (På flashback, inte i aftonbladet eller liknande) att det var han som var gripen. Den dagen hamnade min blogg som typ nummer 3 om man googlade "Anders Eklund". Många gjorde det. Jag fick runt 3000 besök den dagen om jag minns rätt. En stor dag i mitt liv. ;)