onsdag 28 januari 2009

Att vilja vara någon annan

Här i Indien handlar alla reklamer gällande hudprodukter om att man kan bli blekare. Inte om att man ser yngre ut, att den reducerar rynkor eller att man får en fräsch sommarbrun färg utan om att man blir blekare. På alla skönhetssalonger kan man beställa olika typer av blekning.

Först skrattade jag åt det här.
Sen tänkte jag efter.

I våra reklamer kan man bli fräscht sommarbrun, få snyggare ben inför beach 2000nånting och se härligt läcker ut i en ny, brunare nyans. Man kan beställa olika former av tanning på skönhetssalongerna och man kan till och med använda sig av fusksol - solarium.
Jag har aldrig solat solarium även om jag tänkt tanken. Jag har aldrig heller provat någon av de där "tanningarna" man kan göra på salongerna. En sommar tog jag dock till Dove summer glow på mina ben men ungefär där slutar det.

Egentligen är det bra nog fjantigt att vilja ändra sin hud till något annat. Hur som helst är nog anledningen till att man har den hud man har helt enkelt att man passar bäst i det. Jag kan tala om att det ser förjävligt ut när indiska tjejer blonderar sig men de tycker att det är huuuur snyggt som helst. Jag har massvis med kompisar i Sverige som vägrar använda solkräm för att man blir brunare om man inte gör det. Var nöjd med det du har istället för att få cancer. På andra sidan jorden sitter någon annan och är avundsjuk.

"Det är synd om människorna." - August Strindberg

1 kommentar:

Niklas sa...

Gräset är alltid grönare på andra sidan vet du väl?

(Nu fick jag ordverifieringen "chiporr" och det väcker en del tankar!)