onsdag 28 januari 2009

Indien

Så här tre dagar innan hemfärd tänker jag försöka sammanfatta min resa lite grann, självklart i listform. Eventuella tillägg kommer senare men här är utkastformatet:

Första intrycket när jag kom hit:
- Jag kommer att dö i trafiken.

Första saken jag gjorde i Indien:
- Duschade och blev attackerad av en ödlesvans.

Bästa matögonblick:
- Min första Masala dosa på restaurangen Vaishali var underbar.

Mest hatiska feministögonblicket:
- Första formuläret jag skulle fylla i där de frågade efter min man, eller min pappa, eller min farfar, eller min morfar, eller min bror, eller min systers man eller någon jävla man överhuvudtaget som kan kopplas samman med mig..

Obehagligaste ögonblicket:
- I Mumbai när en man låg på gatan och dog efter en trafikolycka. Hjärnsubstans och blod över hela vägen och det värsta var att han fortfarande låg och ryckte. Det som nästan är ännu värre är att om det skulle hända en själv skulle ingen ingripa. Dels är man för rädd för polisen och dels tar det ambulansen minst 1 timme att nå fram..

Insektsögonblicket jag kommer att minnas mest:
- När kackerlackorna byggt bo i äggkartongen. En kackerlacksfamilj om ca 4 i varje hål, 30 hål = 120 kackerlackor köket. The destroyer, dvs jag, gick lös. Först sprutar man Mr Muscle på dom tills dom blir medvetslösa. Sen klämmer man ihjäl dom mellan fingrarna med ett toapapper. Ifall ni någon gång skulle behöva massmörda kackerlackor..

Pinsammaste ögonblicket:
- När jag i princip fes min karatelärare i ansiktet och sen förträffligt nog spädde på det hela med att säga "Ursäkta" så att alla hörde..

Mest hemlängtan:
- Julafton.

Bästa bollywoodfilm:
- Rad ne bana di jodi med Shah rukh Khan

Det sista jag kommer att göra i Indien:
- Äta middag med Armando på vår favoritrestaurang, säga hejdå, gråta i en taxi, tjafsa med vakterna på Chhatrapati Shivaji, Mumbais internationella flygplats.

Inga kommentarer: