onsdag 21 januari 2009

Bussar

Jag tror att alla har en mer eller mindre stark "VI"-känsla för sitt land. Hur mycket global man än tycker att man är tror jag att man har en känsla av att vi har nog kommit på hur man ska göra saker på "rätt" sätt. Många gånger under dessa månader har jag kommit på mig själv med att tänka "Men vad håller ni på med? Era primitiva jävlar...". Ibland förstår jag inte vad den här tanken kommer ifrån men så när jag snackar med en indier så förstår jag ju att han tänker precis samma sak om mig. Det man ofta glömmer bort är att alla länder har olika förutsättningar alltså gällande klimat, befolkning, kultur etc. Jag är ganska säker på att vi svenskar har kommit på ett rätt bra system för Sverige men har vi ett lika bra system för Indien? Knappast.

Hur som helst, jag tänker ofta på det där med primitivitet när jag ser bussarna. Jag har åkt buss en enda gång och aldrig mer igen. För det första är de alldeles för stora och klumpiga för att passa på vägarna. Dessutom har de en liten motor så det är nätt och jämnt att en full buss tar sig upp för en backe. Trodde ni att 63an var full klockan 07.15 en vardagsmorgon? Ni hade fel. Indiska bussar är alltid smockfulla. Det händer att folk får klättra över varandra på sätena för att ta sig ur. Och just ja, av och påstigning sker förövrigt i farten. Bussarna har bara tid att stanna några få sekunder på en hållplats. Står där fem personer får de tre sista springa efter bussen och kasta sig in. Om man ska kliva av knuffar dom ut en i farten... Det gäller att landa på fötterna. Glömde jag att säga att den dessutom diskriminerande nog är uppdelad efter kön?

Era primitiva jävlar..

Inga kommentarer: