måndag 26 januari 2009

Höger eller vänster?

Indier kan inte skilja på höger och vänster. Jag vet att jag generaliserar och det gäller såklart inte alla. Nu tänker ni ändå så här "Jaja, det är väl som i Sverige. En och annan då och då har lite problem med det." Ni tänker tyvärr fel. Jag skulle vilja påstå att ungefär 75% inte kan skilja på höger och vänster och mina kolleger har samma erfarenhet. Min slutsats är den att man helt enkelt inte lär sig det på samma sätt som vi gör det. Det kanske inte är viktigt. Dessutom är det ju troligt att 75% av föräldrarna inte heller kan och så blir det en nedåtgående spiral.

När man frågar efter vägen säger de oftast "Ta höger" men viftar åt vänster med handen. Det är oftast handen som har rätt men för att vara säker råder jag er till att fråga. Gör det på ett snyggt sätt dock eftersom de flesta blir mycket generade över att de inte kan sådant som räknas som "bagateller" för de flesta andra..

Inga kommentarer: