tisdag 30 september 2008

Respekt är relativt

Idag och i morgon hade vi/ska vi ha introduktionsdelar för nyanlända. Allmän information om företaget och alla dess delar.

Dagens session inleddes med att tre personer kom för sent, föredragshållaren drog över 2 timmar (vilket inte hör till ovanligheterna) och mobiltelefoner ringde var och varannan halvtimme. Folk svarade och jag kände hur irritationen växte sig till en nästa orubblig mur av taggtråd gentemot mina medarbetare.

Så slog det mig. Respekt är en värderingsfråga. Vad är respekt och hur visar man varandra respekt? Det beror alldeles på vad som är viktigt för personen och i kulturen. Som jag nämnt någon gång tidigare är tid inte något som spelar så stor roll här.

Idag hade vi en livlig diskussion om hundar på jobbet. Jag, Christhoph, Sachin och Armando diskuterade kapning av svansar och öron, särskilt på dobermanns. Jag var den enda som tyckte att det var grymt. De andra var av den åsikten att en svans på en dobermann är ful, att den ändå inte används till något annat än att visa oss vad hunden vill och att det inte gör ont på dem om man kapar den när hunden är valp.

För mig som svensk med svenska värderingar var detta ofattbart. Lika ofattbart var det för dem när jag berättade att Sverige har en lag som förbjuder detta.

Respekt är relativt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Respekt må vara relativt men vetenskap är en annan sak. Djur använder i de flesta fall (Hundar: ganska definitivt, kossor: nja..) svansen till att hålla balansen.

Att tro att hundar har en svans enbart för att visa människor vad den är på för humör.. Hmmm... Jo och jorden skapades på 7 dagar för ca 10.000 år sen.

Emelie sa...

Ungefär så tänkte jag med. Bibeln är vetenskap och på stenåldern hade de datorer..