torsdag 18 september 2008

Det mångkulturella köket Aashiyana Kitchen

Hemma i Aashiyana Park, lägenhet nummer 9, där lagas det numera mångkulturellt ska ni veta. I lägenheten bor en svenska, en uzbekiska och en iranska. Detta resulterar i iranska, svenska och uzbekiska rätter Indian-style med varierande ingredienser. Emellanåt försöker vi även laga inidiskt något som emellertid för det mesta misslyckas.

Igår åt vi en grönsaksröra med ris skapad av Ronak (iranska). Rätten kallas:
Vegetables (på bruten engelska) och är mycket smarrig. Med och av Ronak.

Ikväll blir det Borsch (har ingen aning om hur det stavas så jag stavar det som det låter). Det är en rysk rätt med rödbetor. Det visste jag redan innan men jag har nog aldrig smakat den så just nu är jag mycket exalterad.

Inabat har köpt hennafärg. I indien används hennafärg för att måla i händerna. Enormt vackra mönster i den ena eller i båda händerna. Antingen ska våran granne få göra det på oss eller så ska en kurskamrat till Ina få göra det. ALLA indiska kvinnor är experter. De lär sig det från barnsben och kan till och med göra det på sig själva, i båda händerna. Det innebär att de är lika bra med vänster som med höger.
De slutar aldrig att förvåna mig..

Förhoppningsvis kommer bilder på det framtida mästerverket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Suck och blä.. Jag är sjuker och på måndag börjar min jobbiga vecka igen.. 8 arbetsdagar på en vecka.. inte dåligt va? ;P Hehe.. men jaa.. jag lyckas aldrig klara de där 8 dagarna.. jag klarar dem precis då den veckan är, men veckan efter ligger jag alltid sjuk. :/

Hur är livet där nere? Inga bilder på din blogg än?
Puss