onsdag 17 september 2008

Ketchupeffekten

Indien är ketchupeffekten personifierad. Det är sant. När man behöver någonting så händer först inget, sen inget, och sen lite mer inget och sen ALLT! Jag har tjatat om lägenhetsavtal, bankkonto, papper från Police Commission och ett finansformulär i veckor nu.

Helt plötsligt händer allt - inom tre dagar. Dessutom dök mitt VISA-kort från Sverige upp samma dag som jag fick mitt indiska bankkort. Roligt sammanträffande?

Den ende som aldrig riktigt kommer till det där "ALLT" är Mr Sumeet. Mr Sumeet är mannen som fått ansvaret att aktivera mitt ID-kort. Ett kort med mitt foto, personuppgifter (blodgrupp!), företag etc. etc. för att försäkra sig om att de släpper in en på området. Denna uppgift lades på Mr Sumeet förra tisdagen, dvs en vecka och en dag sen. Han lovade mig att aktivera det tills i fredags. I fredags lovade han att aktivera det tills på måndag. I måndags lovade han att aktivera det tills igår, och idag lovade han mig att det skulle vara aktiverat tills ikväll. Inget ID-kort..
.. man skulle kunna säga att jag och Mr Sumeet har vissa problem med personkemin.

Förövrigt höll jag på att gifta bort mig själv. Jag tänkte köpa en Sari som souvenir. Den får man tydligen bara ha om man är gift. Om jag bär en sari kommer alla myndigheter att fråga efter min man innan de ger mig någonting som helst. Nej, tacka vetja Punjabis (dräkter) för ogifta kvinnor..

Inga kommentarer: