torsdag 11 september 2008

Heja svensk alkohollag!

Jag har just gjort en chockerande upptäckt som fått mig övertygad om att det här med indiska lokalbussar inte är någonting för mig. Busschaufförer i Indien får dricka alkohol när de kör buss. De får dessutom dricka HUR MYCKET DE VILL, och det gör de, helt öppet dessutom. Vad är då anledningen till detta? Jo, det finns faktiskt en anledning:
Busschaufförer har enligt lag (!) en kvot av personer som de får köra ihjäl utan att de kan bli åtalade. Och ja, det är sant. Varje busschaufför har ett bestämt antal människor de får döda i trafiken. Så länge de håller sig inom kvoten är det, som det heter, inte deras fel och ingenting kan hända. De kan inte ens få böter eller sitt körkort indraget. Jag tror att kvoten är samma för alla busschaufförer men jag ska inte säga säkert.

ALDRIG buss!

En rolig anekdot som inte har med saken att göra är att indierna håller på med ett slags nackrullande. De rullar nacken åt ena sidan och hakan åt den andra. Detta gör de i tid och otid och jag har funderat på varför. Häromdagen berättade Ina för mig att det är deras sätt att nicka på. Jag trodde, naivt nog, att den klassiska nickningen och skakningen på huvudet var lika överallt. Mycket dumt tänkt. Men nu när jag lärt mig det löser det många av mina tidigare mysterier. Hursomhelst...
.. det ser fruktansvärt roligt ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej fisen! Jag älskar att läsa dina blogginlägg. Fortsätt att skriva så man får veta hur du har det långt där borta. I miss you so much <3