tisdag 9 september 2008

Police Commission

I Indien måste man registrera sig om man är utlänning så att alla olika myndigheter vet vem man är och var man håller hus. Detta bör göras inom 14 dagar från det att man passerade den Indiska gränsen för efter 14 dagar får man betala en stor summa pengar. Registreringen ska göras vare sig man är student, turist eller anställd. Detta var vad jag skulle göra idag.

Hela kontoret har varit involverad i att hitta alla papper som ska med åt mig. Indien samlar på papper. Om man ska ha ett simkort till mobilen vill de ha fotokopior, lägenhetsavtalskopior, pass och visa-kopior. Nåväl, detta är listan över alla papper man behöver för registrering hos Police Commission:

- 4 fotografier i passtorlek
- Kontrakt från företaget om man är anställd
- Lägenhetsavtalet
- Kopia på visa
- Kopia på pass
- Adressbevis från företaget
- Brev från företaget
- Ifylld A-form
- Ifylld C-form

Jag hade alla dessa saker ändå hade jag blivit varnad.
"De kanske kräver pengar av dig fast du är i tid, de snåla jävlarna."
"De kan vägra att registrera dig idag på grund av någon dum anledning."
"Det kommer vara proppfullt där en timme innan dom öppnar. Har du otur hinner de inte ens med dig."
"Du måste själv göra kopior av A-pappret som de ger dig. Ibland finns det ingen kopieringsmaskin och ibland kostar det jättemycket."

ALLA hade dåliga erfarenheter från Police Commission. När vi kom dit var det tomt och tyst och fläktarna var på. En kontorsarbetare kom 4 minuter efter. Vi satte oss ner och jag gav honom alla papprena. Han gav mig A-pappret att fylla i. Vi fick låna kopieringsapparat på ett college mitt emot - gratis! Han gjorde i ordning min mapp och mina registreringspapper är färdiga att hämta ut om exakt en vecka.

Ingen kö. Inga avgifter. Ingen sur kontorsarbetare. Ingen tidsbrist och inget annat tjafs.

Jag antar att det är min tur att ha tur! :)

Inga kommentarer: