torsdag 25 september 2008

"Turister.."

Idag stod jag som vanligt när jag tvättar på balkongräcket för att hänga upp mina blöta och nytvättade kläder. Smidigt nog har vår balkong nämligen hänglinor för tvätt. Osmidigt nog hänger de i taket och dessutom äger vi ännu inte någon stol. Alltså står jag på balkongräcket som praktiskt nog är ungefär 40 cm brett och tillverkat i massiv betong.

I morse hände dock något ovanligt. En granne mitt emot stack ut huvudet genom fönstret och ropade på bruten engelska:

"Hello! Hello! Hey! You!"

Jag snurrade runt för jag förstod att den här tiden på dygnet (07.30) är det mig och ingen annan de ropar på. Indierna sover vanligtvis till klockan 9 på vardagar. Det tog sin lilla stund innan jag förvirrat hittade huvudet i fönstret. Det tillhörde en ung kvinna.

"Climb down from there you can fall down!" sa hon och skrattade. Skrattet var menat som hjärtligt men jag kunde höra den nervösa undertonen. Dessutom såg jag i hennes ögon "Korkade, korkade, korkade utlänningar." Jag misstänkte att hon även någon minut tidigare plockat fram kameran när jag stod med ryggen till för att ta en bild på denna ovanliga företeelse. Den knäppa turisten som använder balkongräcket två våningar upp som stol.

Jag sa till henne:
"It's allright! I do this often and anyway I am done."
Hon skakade misströstande på huvudet, turister turister..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena bruden!
Vad mycket grejer du är med om i Indien. Tycker du skriver och berättar så himla bra så jag brukar vara in och läsa här lite då å då.
Kramar Sofia

Unknown sa...

Hur högt är det ner till marken från balkongen då? :)

Emelie sa...

Typ 4 meter kanske, eller nåt sånt där. Det är på andra våningen så det kan vara mer också. Hm.

Unknown sa...

Hehe. Okej. Då är det ju rätt högt ju. Jag skulle inte våga stå där.