torsdag 4 september 2008

Även gudar behöver sova emellanåt.

Högtiden som firades igår hette så mycket som Ganesh Chaturthi och firar visdomsguden Ganesh. Överallt hade små scener rest med statyer av Ganesh i guld och med en massa rökelser, blommor och ljus runt omkring. Jag knäppte kort på två och ni ska få se dem så fort jag tömt kameran. Det var otroligt vackert. Egentligen var det tänkt att jag och Ina skulle gå ner på stan och utforska firandena närmare men vi fastnade på en restaurang med goda vänner.. ni vet hur det kan bli. Vi somnade vid 12 på natten, nöjda, mätta och belåtna och med ljudet från en Iransk sitar sjungande i öronen.

Bilder är på väg. På tal om inget var det roligaste med Ganesh Chaturthi när jag fick se hur de hängde för ett skynke över statyerna och nattade dem. Det var på något sätt häftigt och lite barnsligt. Men jag förstår dem. Även gudar måste få sova.

Inga kommentarer: