måndag 15 september 2008

Mat

Maten här är i allmänhet bra men jäkligt kryddig. Förutom indisk mat så finns det en hel del kinesiska, thailändska och iranska restauranger. De har även en förkärlek för snabbmatsrestauranger som McDonald's och KFC. För indier (och andra asiater) anses det vara bra och lyxig mat. Min rumskamrat Ina exempelvis, älskar McDonald's.

Här i indien är man Non-veg (köttätare), Veg (vegetarian) eller Pure veg. Pure veg är en avancerad version av vegan. De äter inte kött, ägg, mjölk eller andra animaliska produkter. De äter heller inte sådant som luktar likadant som kött. Exempel på sådana saker är förvånansvärt nog vitlök och alla andra sorters lök särskilt purjolök. Det finns även fler exempel men de kan jag inte. Hursomhelst så informeras det om vilken typ av restaurang det är. Alla restauranger skriver ALLTID ut på skylten ovanför om det finns Non-veg, Veg eller Pure veg-mat eller om allt finns att köpa.

Om man ska beställa mat i Indien bör man kunna lite terminologi för att inte råka ut för dynamit. Om man frågar "Är det kryddigt?" kan man få många olika svar. Nedan följer en lista på vanliga svar och dess innebörd.

Not spicy - Lite kryddigt, någonstans runt medium-nivån på våra tacosåser.
Just a little spicy - Då har du hamnat över hot-nivån på våra tacosåser.
Medium spicy - Om man äter mycket kan man känna det i dagar efter på läpparna. Det är som ett rejält munsår. (Tro mig, jag har provat).
Spicy - Dynamit
A lot spicy - Man kan dö av att titta på det.

Med denna ordlista kommer ni långt när ni ska beställa mat i indien. Två maträtter som är kanongoda och ligger någonstans mellan Not spicy och Just a little spicy är Cheese Masala Dosa och Paneer. Paneer är kryddigare än den föregående.

Cheese Masala Dosa - Ett stort bröd som friterats i ost. Inuti finns en slags gömma av en kryddig grönsaksröra. Man doppar även brödet i en lite kryddig kokos-chutney som är underbar. Denna rätt är vegetarisk men finns även med kyckling, tror jag.

Paneer - Små "kuddar" som tillagas på olika sätt. Jag brukar äta Manchurian paneer som är paneer i en brun kryddig sås med stekt vitkål och morötter och andra blandade grönsaker och lökar. Kanongod vegetarisk rätt som är vegetarisk i alla former.

Nu vet ni lite mer om vad jag äter. Hejdå!

Inga kommentarer: