måndag 6 oktober 2008

Bangalore

I helgen var jag och Armando i Bangalore. Han skulle hämta något "Mass Card" från universitetet som han tydligen behöver när han har sina tentor i November. Så jag hängde helt enkelt på på lång-weekend.

Första mötet med nattbussar som åker långt. Ganska trevligt. Man fick filt, vattenflaska OCH en sån där rengöringstrasa med sprit på. Dessutom hade de A/C. Jag sov till och från men för det mesta dåligt. Har svårt att sitta och sova. På hemvägen plockade jag fram det tunga artilleriet och la mig helt enkelt i den smala korridoren på golvet. Till mitt stora förtret lyckades Armando knäppa kort på eländet...

Bangalore var hur som helst en vacker stad och kändes på något sätt ungdomligare än Pune. Jag tror att det beror på att det bor fler studenter där. Såg massvis med européer, något som det varit rätt törrt med här i Pune bortsett från på jobbet.

Shoppade lite smågrejer som läppglans och nya hörlurar till min Mp3. I övrigt var vi mest ute och åt på restauranger, såg oss omrking och en kväll gick vi ut men det blev väldigt stillsamt. Provade frukten Guava för första gången, en grön äppelformad mjuk frukt som har vitt eller rosa kött. Fantastiskt!

Vi bodde i Armandos vän Michaels enorma men mycket tomma lägenhet. Det var visserligen trevligt förutom en mycket ouppfostrad hund. Mike, som han kallas, kommer från Ryssland och har därför lite "nordligare" matvanor än folk här i allmänhet. Han hade havregryn hemma vilket är hypersvårt att få tag på. Jag har ätit havregrynsgröt hela helgen och det var helt underbart. Dock med socker och inte lingonsylt. Tyvärr väckte havregrynsgröten också en hemlängtan. Inte den vanliga hemlängtan som mest handlar om Familjen och Vännerna, nej, nu späddes den på. Började dregla efter lingonsylt, knäckebröd, kaviar, oliver etc. Kände en viss längtan efter tvättmaskinen hemma för att inte tala om sängen som har ett RIKTIGT täcke och inte en filt som här.

Nåja, vad är väl en bal på slottet?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh, jaa. svensk mat. Jag har det inte lika illa som du har, får jag lov att säga. Jag har de där vanliga sakerna, men kött och korv smakar inte alls lika och de har inte samma saker som vi har i Sverige. Ibland längtar jag hem. Jag saknar allt. Både familj, vänner och maten. Just nu är jag hemma. Influensan har plantat sig i min kropp och där trivs den. Jag trivs inte lika mycket får jag lov att säga.
Hoppas du hade en trevlig resa till Bangalore.
Pussar Rebecca

Niklas sa...

Finns det asfalterade vägar och bussar nyare än 70-talet i Indien? :o

Emelie sa...

Rebecca:
Det finns ingen mat som svensk mat, tror jag. Jag saknar kött också en hel del för jag har gått och blivit vegetarian sen några veckor tillbaka. har inte riktigt anpassat mig än.

Niklas:
Bussarna är typ från 90-talet alltså i varje fall de som åker långt. De andra är från stenåldern..

De är delvis asfalterade, delvis grus och totalt kraschade. När man åker känns det ungefär som att sitta på en sån där fejkade Rodeo-kossa där man ska försöka hålla sig kvar så länge som möjligt.