torsdag 16 oktober 2008

Djungel

Nej jag tänker inte skriva mer om djur nu. Detta inlägg handlar om lägenhetsdjungeln. Jag har börjat leta efter en lägenhet igen nu när jag skaffat mig ett socialt liv och börjar bli småtrött på att alltid, alltid ha folk inpå mig som dessutom har lite olika syn på livskvalitét jämfört med mig. Vi har en tyst mat-hus-inredningskonflikt hemma just nu kan man säga.

Hursomhelst, det är ett helvete att leta lägenhet. Jag har i min enfaldighet kommit på att jag skulle vilja bo i Koreagon park. Ett ganska ungdomligt område, väldigt mycket utlänningar, många restauranger och affärer samt mitt favoritkafé! Detta är tyvärr ett dyrt område men min lön räcker mer än väl så jag känner att jag vill unna mig helt enkelt. Men det är svårt. Dels är det svårt att hitta en etta överhuvudtaget. Sen blir det lite svårare när man vill att den ska vara fullt möblerad dvs innehålla kyl, frys, spis, säng, soffa. Basic stuff alltså. Dessutom har indierna en förmåga att lägga på avgifter, detta är vad man måste betala:

Hyra: Okej, ganska självklart och tyvärr ganska dyrt i Koreagon Park.
Agentsavgift: En avgift man betalar för att agenten skrivit på ett kontrakt att det är jag som hyr lägenheten. En dum avgift som inte behövs men det är det dom tjänar pengar på - dom djävlarna. Vanligtvis omkring 1.5 månaders hyra. Dock en engångsavgift.
Deposition: Måste betalas även om lägenheten är omöblerad. Kommer att användas om man har sönder något. Kan även spenderas av agenten på något onödigt till lägenheten bara för att de är ovilliga att lämna tillbaka pengarna. För en etta ligger denna avgift vanligtvis på 30- 40 000, pengar det är meningen att man ska få tillbaka.

Men fan vad det är svårt att hitta lägenhet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där despotition betalar vi i Danmark också.. Varenaste gång man vill ha en ny och loite större lägenhet.. alltså en lägenhet överhuvudtaget, så ska man betala mellan 15.000-30.000 kr. Och som du skriver så är det inte säkert att man får tillbaka ens engång halvdelen av pengarna när man flyttar, nej, för då tycker de att lägenheten behövs målas om och golvet behövs slipas och lackas osv osv. Herre j*klar vilka fuskare!
Hur är det förresten med dig i övrigt?

Emelie sa...

De är så jäkla snikna dom där! Man tänker, vadå måla om? Varför gjorde ni inte det när jag flyttade in då? VA!?
Typ så..

Jo det är bara fint med mig faktiskt. Ikväll ska jag och Armando ut och äta på restaurang och det ska bli trevligt. Hur är det själv?

Anonym sa...

Hej!

Hur är allt där nere? Så underbart det skulle vara att få lite värme och sol, det måste du njuta av medan du kan :) Fast o andra sidan kanske du töttnar.

Jag har fått jobb hos Karamellkungen, ska åka och byta godis i olika affärer, men det är bara deltid och vid behov, dsv, om det är någon som blir sjuk eller om de behöver extra. Men det verkar vara ett trevligt jobb :)

Sitter just nu och laddar för min första korpinnebandymatch för iår, och är noll tränad. Har varit sjuk typ hela sommaren, och är fortfarande. Så jag vet en som kommer spy på planen, men den bjuder jag nog på ikväll ;)

Hoppas allt är bra, och ta hand om dig!
Kraaam!

Emelie sa...

Först är det kul med värme och sol. Sen märker man ingenting och efter det börjar man längta efter snö. Haha. Det där är sjukt men det är faktiskt härligt med fyra "riktiga" årstider.

Åh! Vem vill inte jobba där? Det är ju som att vara glassgubbe eller provsmakare åt Marabou. Vilken dröm. Lyckans dig!

Välkommen upp middag är det bara att säga då. Hoppas allt går bra i varje fall. Det gör det säkert. Jag saknar innebandy som tusan men karate får duga så länge. Då är jag åtminstone inte heeeelt otränad när jag kommer hem. Fast å andra sidan kanske jag har glömt bort vad som är upp och ner på en klubba..

Kramar