tisdag 7 oktober 2008

Emelies lilla kvinnoskola

Det är oftast väldigt intressant att leva tillsammans med muslimer, visserligen två icke-praktiserande men ändock. Särskilt intressant är det att dela rum med en.

Häromdagen drabbades min rumskamrat av vissa mensproblem som jag inte tänker gå in närmare på eftersom de är privata. Hursomhelst skulle jag förklara något om ägglossning men kom tyvärr inte på det engelska ordet så jag sa väl något i stil med "drop your egg" eller något annat dumt. Hon såg frågande ut och jag såg frågande tillbaka.

Nej, hon visste inte hur mens fungerar. Hon är 24 år gammal.

Jag drog ett djupt andetag och kände hur en salig röra av mammaord, kerstinord, ungdomsmottagningstermer och kompisdiskussioner vid unga åldrar flödade ur mig. Jag tror att det var ganska nyttigt för henne att få höra den ocensurerade versionen.

När jag ändå var på gång passade jag på att förklara det praktiska med tamponger något som hon aldrig använt och var förvånad över att jag hade i garderoben.

Jag känner mig nöjd över att ha bidragit med något viktigt till världen.

Inga kommentarer: