torsdag 30 oktober 2008

Custard apple

Igår inhandlade jag mig ett Custard apple på svenska heter det något så exotiskt som Annonaäpple i varje fall enligt det proffsiga onlinelexikonet Tyda.se. (Nu har jag gjort reklam också.)


Är det inte en vacker frukt? Den påminner mig aningens om kronärtskocka. Förövrigt kommer annonaträdet från familjen Annonaceae. Varje blomma bär en frukt men varje frukt i sin tur innehåller en mängd små frukter. Själv kallar jag det för kärnor. Kärnorna är svarta eller mörkbruna och ser ut som små versioner av de kärnor man kan hitta i Litchies. Runt dem finns ett vitt eller lite gråaktigt kött som inte ser alltför aptitligt ut. Det är dock fantastiskt och påminner faktiskt lite om litchie. Sött men ändå med en fräsch syrlighet. Iman tipsade mig om att den mest delikata frukten man kan hitta i Iniden är Custard apple. Jag vet inte om jag vill utnämna den till den mest delikata men helt klart topp tre. Förövrigt kostar den runt 40-50 Rs. per kg vilket innebär ungefär 7-8 kronor. Inte så pjåkigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken häftig frukt, ser extremt exotisk ut! Men såg även lite läskig ut, hur man nu äter den :p

Ja, jag väljer nog oxå alternativ b. det är ju inte direkt så att jag redan innan gick från pojk till pojk, så om det ska komma någon får han vara bra nog bra, annars kan jag vara utan. Det var dessutom han som tog initiativet till att avsluta saker och ting, så det tar väl ett tag innan man kommer på "ordentliga" fötter igen. Dock så pågick "vi" inte så lång tid, så det blir väl inte så svårt att släppa, men allt sätter sina spår.

Nä, snön just nu är mest bara slask. Jag skulle gärna byta med dig, sol och värme! :)
Kramar

Niklas sa...

Du får så några kärnor och börja odla såna där! Sen kan du smuggla in små plantor till mig när du kommer tillbaks till gamla Sverige! =)