fredag 10 oktober 2008

Patriotiska indier

Igår (torsdag) skulle jag, Ina, Iman och Mehdi gå på bio. Hellboy 2 - The golden army stod på schemat. Ingen film jag själv skulle valt men det kändes en aning bättre när jag insåg att det var Guillermo del Toro som regisserat. Hursomhelst laddade vi som sig bör med popcorn och dricka och satte oss i biostolarna för att småprata.

Salongen släcks ner och två trailers till kommande filmer visas. Därefter dyker den indiska flaggan upp över hela skärmen med texten:

"Please rise for the national anthem."

Jag började småfnissa övertygad om att biopersonalen spelade oss ett spratt. Sen hör jag Ina diskret hyssja bredvid mig och börjar dra i min tröja för att få mig att resa mig upp. Jag inser att runt omkring mig står alla redan upp så jag ställer mig hastigt samtidigt som musiken drar igång. Och alla sjunger! Inget litet tyst mumlande och tittandes ner i backen, nej, här klämmer man i som på värsta allsången.

Efteråt frågar jag Ina om det här liksom är... normalt. Hon svarar att det händer på ungefär 90% av filmerna. Jag antar att mitt och Armandos två tidigare biobesök tillhör de överblivande 10 %.

Om jag kommer ihåg ska jag ta kort på spektaklet nästa gång.

1 kommentar:

Unknown sa...

Så där är det i Thailand också har jag hört. Lite överdrivet kanske. Hehe.