måndag 3 november 2008

Terrängfordon

I Indien finns det bara terrängfordon. Joho! Det är sant! Jag lovar! Vid första anblicken kan mopeder se ut som just mopeder. På samma sätt ser bilar av märkena honda, bmw, mitsubishi ut som just bilar av dessa märken. Men direkt när man sätter sig på dem och börjar köra runt lite märker man att detta minsann inte är några vanliga fordon. Här snackar vi förklädda terrängfordon i yttersta klassen. Ni vet såna där monstersaker som man får för sig kan köra över Mount Everest och som kan kastas ner i Grand Canyon och sen bara gå och gå och gå och gå...

Min TVS moppe är ett fint exempel. Den ser väldigt simpel ut. Ja den är faktiskt lite lik en vanlig vespa. Men nej, evolutionsfen han använt sitt trollspö och förvandlat min moped. Under årtionden av söndereroderade vägar, assymetriska gupp, halvfärdiga asfaltskreationer, häftiga monsunregn, jordbävningar och en ingenjörskonst i stil med en femårings har denna moped utvecklats till ett terrängfordon. Någonstans, några hundra år tillbaka, hade den en förfader i form av en vespa men detta är sedan länge svunna tider..

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag saknar dig så himla mycket jag med. Jag tycker att vi skriver och skriver och går om varandra hela tiden. :P Hur känns det med de nya vännerna? Har du träffat några svenskar där borta? Jag är omringad av danskar och endast danskar, det är lite jobbigt ibland. Jag och mr Was har det ganska bra, men ibland är det lite jobbigt. Vi bråkar och är oense och ibland funderar jag på vart det ska sluta. Utöver det tror jag inte det är något du borde veta. Vi får helt enkelt se hur det går och om vi överlever allt. Vi funderar på att flytta till den staden som Rasmus studerar i -Horsens. Den ligger lika långt bort som Hudik gör för Ljusdal. Jag kan ju förstå att han tycker det är jobbigt att köra i bilen varje dag, men på ett sätt så hoppas jag att han förstår att det är jobbigt för mig med om jag ska bli tvungen att flytta än en gång. Nu får vi se hur det blir och om vbi hittar något. När skulle du till Sri Lanka? :)
Pussar och kramar <3