tisdag 11 november 2008

Priset på frihet

Nej jag ska inte propagera för någonting, jag är inte kommunist och jag gillar inte Sovjetunionen. Jag har två kolleger som kommer från forna Sovjetstater. En från Östtyskland och en från Uzbekistan. Den senare bor jag förövrigt med. Vi i "väst" är ju väldigt överens om att Sovjetunionens fall var fantastiskt och en symbol för frihet. Det är mycket möjligt att det var och jag sympatiserar inte alls med murar och att upprätthålla gränser genom våld. Mina två kolleger är dock överens om att det var mycket bättre under Sovjetunionens tid och ingen av dem är kommunister.

Hm..

Jag pratade med Inabat om det idag. Hon kommer från Uzbekistan. Uzbekistan är idag en diktatur med lika många poliser som invånare. Väldigt få har råd med utbildning och väldigt många svälter. President Karimov upprätthåller ordningen med våld. Det är otroligt svårt att lämna Uzbekistan såvida du inte är gift eller har familj. Då är de nämligen ganska säkra på att du kommer tillbaka. Snittlönen är 50 dollar i månaden och hyran ligger på 100. Hur går det ihop? kan man undra. Tryckfrihet existerar inte ens och det går i princip inte att ratta in västerländska kanaler på radion eller tv:n.

Hon säger att hon längtar tillbaka till Sovjetunionen. De kunde inte resa utanför Sovjetunionen men inom var det fritt fram. Sovjetunionen är ju ändå ganska stort. Idag kan ingen resa överhuvudtaget för ingen har råd och ingen tar sig ut ur landet. Priserna var lägre under de rödas tid, lönerna högre, utbildningen fanns till för alla liksom sjukvården. Hon berättade att hon aldrig tänkte på att vara ett fritt land eftersom hon inte såg dem som ett fångat land. Hennes familj hade det väldigt bra. Nu svälter de.

Jag vill inte propagera för Sovjetunionen men jag kan undra över värdet av Frihet. I väst är frihet, demokrati och tryckfrihet det viktigaste som finns. Frågan är om det är viktigare än mat, skola och sjukvård och vem det egentligen var som fick det bättre efter Sovjetunionens fall..

1 kommentar:

Niklas sa...

Ganska intressant faktiskt. "Frihet" betyder väl ungefär "Survival of the fittest" känns det som. Är du rik, stark eller på annat vis framgångsbenägen får du det bättre, men är du sjuk eller allmänt klen så går det sämre. På många vis sorgligt, det håller jag med om (då jag antar att du tycker det), men även på nåt nästan skamligt vis "rättvist". Missförstå mig rätt: Jag tycker inte på nåt vis att det är schysst att Ingvar Kamprad sitter och häckar på sina miljarder medan "Fyll-Svenne" sitter på parkbänken med en öl i handen och kallar det "hemma". Däremot har herr Kamprad använt sina talanger och kontakter på bästa sätt genom livet medan Fyll-Svenne knappast gjort det. Men jag har all förståelse för att vissa saker väljer man inte. Nån annan väljer åt en.

Typiskt att jag alltid svamlar till allting när jag har en sån logisk formulering i hjärnan från början... =P