måndag 24 november 2008

Hemma

Så var vi hemma då, från Sri Lanka alltså. En oförglömlig resa på många sätt.

Vi inledde i Colombo som är Sri Lankas största stad. Inte mycket att hurra över dock men strandpromenaden var väldigt romantisk. Dessvärre visste vår hotellvärdinna inte var vårt hotell var placerat och vi tvingades därför gå ungefär 6 km åt fel håll. Dock fann vi två intressanta tempel, en sjö och en relativt billig sushibar på vägen. Så det var ändå lite värt det.

Kandy var en vacker liten stad. Där han vi dricka Sri Lankiskt te, se en örtträdgård, traditionell lankesisk folkdans och det mycket berömda Tooth relic temple där Buddhas tand sägs vara bevarad. (Inte hans enda men en av dem, eller vad vet jag, han kanske var tandlös?) Dessvärre såg vi inte själva tanden så det kan hända att vi blev blåsta. Drabbades förövrigt av matförgiftning efter ett par äckliga och intressanta torkade pumpor. Too bad. Spydde i tre dagar mer eller mindre men hade trevligt ändå. Synd bara att jag missade den smarriga maten..

Tog en tuk-tuk till Adam's peak som är en av Sri Lankas högsta platser. Kunde tyvärr inte klättra upp mitt i natten och titta på solnedgången eftersom jag inte ätit på tre dygn. Det var lite tråkigt men Manoj var död när han kom ner och han HADE ätit för två under tre dygn. Det var nog bra att jag avstod.

Tuk-tuk igen 9 timmar ner till Galle och Unawatuna. En tom turistresort där vi bodde i ett dubbelrum på stranden. Vit sand och turkost vatten. Helt fantastiskt. Köpte souvenirer och snorklade. Snorklingen var helt klart min höjdpunkt på resan. Manoj är inte en sån bra simmare och var trött efter 15 minuter men jag låg kvar i en och en halv timme tills båtägaren sa att nu fick jag banne mig ta mig upp. Så synd! Dock fick jag en kanonbränna som aldrig förr eftersom min Loreal UV 60 Solskydd inte var:

1. så vattentät som den utlovade
2. så vattentät som jag inbillade mig att den skulle vara

Fick solsting, svullnade upp och svimmade. Blev körd till sjukhus och fick antibiotika. Det var ju snällt av er att ge mig det. Har fortfarande lite problem att röra mig dock för svullnaden har inte lagt sig och jag är knallröd.

När vi mellanlandade i Chennai förstod jag hur stor skillnad det är mellan Sri Lanka och Indien trots att de ligger så nära varandra.

- I Sri Lanka finns det övergångsställen
- I Sri Lanka stannar bilarna på övergångsställena
- I Sri Lanka är man trevlig mot utlänningar
- I Sri Lanka stjäl ingen av en.

I eller på? Det är en ö men ett land. Jag bestämde mig för i. Nåja, i Chennai blev jag bestulen på flygplatsen. När man forslar saker in i Indien (typ brev, resväskor, whatever) så kan de ta saker av en. Min resväska var öppen och man hade helt enkelt tagit mitt resestrykjärn och mina skor. Inte ens mitt resestrykjärn förövrigt utan Kerstins. Jag ska köpa ett nytt åt dig så fort jag kommer hem men just nu är jag bara bitter eftersom det där strykjärnet verkligen varit användbart för mig..

Hursomhelst, trevlig resa och bilder kommer.

1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken trevlig semester du verkar ha haft. :p