måndag 10 november 2008

Supergröt!

Det här är ingen matblogg. Det är verkligen ingen matblogg men jag känner ett behov att avslöja min superfina grötkombination. Jag var inte särskilt hungrig på mat igår så därför tänkte jag att gröt kunde vara en bra lösning. Vad fanns i kylskåpet? Ingen mjölk, ingen sylt men likväl ett granatäpple som började se sig om efter sina bästa dagar. Bäst att göra något av det tänkte jag och kokade ihop gröten (glömde inte saltet och det bör inte du heller göra). Sen bankade jag skiten (kärnorna) ur granatäpplet på samma sätt som Nigella gör. Det fungerade! Jag hällde kärnorna och allt spad över gröten och ringlade lite honung över. Och det blev helt perfekt!
Kärnorna gav lite knastrigt sötsurt tuggmotstånd, honungen vägde upp med sötma och fruktsaften blev en slags exklusiv saftsoppa. No milk required, liksom.

Okej, jag vet, granatäpple är inte direkt den billigaste frukten men här råkar den kosta mindre per kilo än både äpplen, päron och apelsiner. Men om ni skulle springa på ett granatäpple någon gång så prova min gröt. För guds skull!

Inga kommentarer: