måndag 10 november 2008

Dalai Lama

Jag såg inte Bond i helgen. Efter att två källor hävdat att den inte var så himla bra så kände jag att jag lika gärna kunde vänta tills man kan hyra den i videobutiken. Däremot såg jag en annan rätt känd man. Jodå, det är sant.

Emelie Embretsen Ekmark har varit på föreläsning med Dalai Lama. The Dalai Lama.


Han pratade bara i 45 minuter och det var i en kyrka. Flera av kyrkans storheter pratade först om sin tro och hur tacksamma de var att ha Dalai Lama där. Det var rätt långtråkigt men jag antar att det måste göras. Kyrkan var förövrigt INTE buddhistisk.

Dalai Lama inledde sin föreläsning med ett skämt. Fantastiskt befriande. Hans engelska var väl inte den mest perfekta världen skådat så som retoriker får han kanske inte många poäng. Men vilken förmåga! Han inledde med att berömma indierna för många saker i deras samarbete med Tibet. Efter detta beröm var alla mycket mottagliga och diskret, diskret med fingertoppskänsla kunde han smyga in kritiserande budskap angående indiernas miljötänkande och deras agerande Kina-Tibet frågan.

Hans budskap handlade framförallt om:

Dialog - Inte krig

Prata - Inte bomba

Försoning - Inte frigörelse (i Kina-Tibet frågan)

Och jag kan förstå hans storhet men också hans utsatta position. Jag är mycket lycklig för att ha fått höra den här mannen på riktigt. Bildbevis kommer.