onsdag 20 augusti 2008

Flykten från stan

Idag gjorde jag något jag aldrig tidigare gjort. Jag köpte ett paket kondomer på ungdomsmottagningen. Allt gick bra. Det var inte samma pinsamhetskänsla som jag antar att det varit om jag stått i kön på ICA och stött på grannen när jag köpte dem. Jag lyckades till och med tala om vilken sort jag ville ha med en viss självsäkerhet i rösten. Mäkta imponerad lämnade jag barnmorskan. Nu börjar det jag för alltid skall komma att kalla för "Flykten från stan".

När jag öppnade dörren från ungdomsmottagningen ut mot den stora asfalterade världen insåg jag att jag kommit till en plats som inte var full av kondomer, inte nedklottrad med ungdomar som har sex på ett kärleksfullt sätt och som inte gjorde könsundersökningar gratis. Jag smög ut. Bakgrundsmusiken i mitt huvud spelade något av ledmotiven i en gammal Bond-film. Jag kröp runt hörnet och var nära att skrika "Cover me!" till en dam på gatan. På detta sätt tog jag mig sakta hemåt.

Att köpa kondomer borde vara bra, borde uppmuntras och borde framförallt inte vara något man skäms över. Ändå skämdes jag trots att jag kommit över den där tonårstaffligheten och rodnaden över ämnet sex. Vad kan det bero på? Är det på grund av att sex är något man gör bakom stängda dörrar när ingen ser, hör eller vet? Beror det i sin tur på att äpplet skänkte oss vissheten att nakenhet är fult? Eller beror det på att porrfilmen för alltid smutsad ned sexet? Eller smutsar det kanske inte alls ned sexet? Hyllar det kanske sexet? Är det de fula gubbarna och de taffliga tonårspojkarna som funderar på om man ska spruta tjejen i ansiktet eller i munnen på debuten som har gjort att porren ses som nedsättande? Är det kanske människans fel? För vilka andra djur skäms över sitt sätt att para sig? Intressant är också att fortplantningen är en del av människan som fungerar automatiskt utan att någon har berättat för en hur man ska göra. Vi har alltså en inbyggd mekanism som talar om för oss att det är bra att knulla och hur vi ska gå till väga när vi gör det. Ändå är det pinsamt att handla kondomer.

Vems fel det än är så har det någonstans i maskineriet blivit ett haveri.

Inga kommentarer: